keskiviikko 3. syyskuuta 2014

Uuniomenat





Tämä on yksi niistä jälkkäreistä, joita meidän äiti teki, kun oltiin lapsia. Mulla ei ollut oikein muistikuvaa, miltä nämä maistuu, sillä mä olen syönyt näitä viimeksi lapsena. Sen mä muistan kuitenkin, että mun isoveli ei näistä tykännyt, en tiedä miksi. Päätin nyt kuitenkin kokeilla, kun omenakausi on parhaimmillaan. Käytin näihin hieman hapanta lajiketta, joka taisi olla ihan hyvä valinta.

Omenapora on ollut mun mielestä pitkään sellainen turhake, jota en ole halunnut ostaa. Täytyy tunnustaa, että nyt se kuitenkin piti hankkia, sillä se on erittäin kätevä vekotin siementen poistamiseen. Kannattaa kokeilla. Täytteen tein suurinpiirtein äidin ohjeen mukaan. Päälle laitoin kahta eri siirappia, jota kaapista sattui löytymään. Muscovadosiirappi on hieman lakritsimaista, mutta tavallinen tumma siirappi käy hyvin. On muuten tosi hyviä vaniljakastikkeen kanssa. Mä käytin tällä kertaa Lidlin vaahtoutuvaa vaniljakastiketta, joka olikin ihan superherkkua, nam! Annoksesta tulee omput kahdeksalle... tai neljälle nälkäiselle.






Ainekset: 

8 omenaa
40g voita
1,5tl kanelia
1dl kaurahiutaleita
2rkl fariinisokeria
siirappia


Tarjoiluun: 

vaniljakastiketta





* pese omenat ja laita ne piirakkavuokaan/uunivuokaan




* käytä omenaporaa siemenkodan poistamiseen 
 
* tee täyte: 
 
* laita kulhoon voi, kaneli, kaurahiutaleet ja fariinisokeri, 
sekoita ainekset ja täytä omenat seoksella
 



* kuorruta omenat siirapilla



* paista 200 asteessa noin 30 minuuttia




* tarjoa omenat hieman jäähtyneenä vaniljakastikkeen kanssa





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti